Search
Close this search box.
Punta Oy

Tjänsten Click & Collect automatiserar hämtningen av beställningar från Verkkokauppa.com

Tjänsten Click & Collect automatiserar hämtningen av beställningar från Verkkokauppa.com

Den 5 september 2022 öppnade Verkkokauppa.com en varuautomat med 212 fack i sin butik i Busholmen i Helsingfors. I varuautomaten kan kunderna hämta sina beställningar under butikens öppettider. Lösningen utvecklades i ett samarbete mellan Posten, Verkkokauppa.com och Punta.

Marleena Hanka är Business Manager för Postens nya affärsverksamheter och berättar att varuautomaten som tagits fram av Verkkokauppa.com, Posten och Punta är en tjänst som utvecklats av Posten enligt konceptet för att automatisera butikshämtningar och förbättra kundupplevelsen.

– Vi har ett nära samarbete med Verkkokauppa.com inom allt från lagring till transporter, och det var bra att få utveckla ett nytt hämtningssätt baserat på det. Vi vill erbjuda heltäckande service, och det är viktigt för oss att vi går sida vid sida med våra samarbetspartner genom webbutikens värdekedja. Vi har en gemensam kund som vi båda vill ge så bra service som möjligt för att svara på kundernas föränderliga behov.

Kunden i fokus för utvecklingen

När man handlar från en webbutik är snabba leveranser i rätt tid samt självständighet mycket viktiga faktorer. Varuautomaten som tillverkats av Punta är en del av Verkkokauppa.coms utveckling av kundupplevelsen och ett nytt sätt att hämta beställningar som gjorts på nätet på plats. Man hämtar beställningen i facket genom att trycka på en knapp som man hittar i sitt kundkonto i Verkkokauppa.com. Öppningskoden skickas också via sms och e-post. Kunden kan i bästa fall hämta sin beställning redan en kvart efter beställningen.

– Kunderna är nöjda eftersom de kan hämta beställningen när det passar dem och utan att köa, berättar Markus Pätilä, processchef vid Verkkokauppa.com.

– Tack vare Click & Collect-tjänsten kan butikspersonalen också fokusera mer på det som har värde för kunden, dvs. att betjäna och möta kunderna eftersom de inte behöver lägga tid på att överlämna paket. Vi utvecklar som bäst konceptet enligt kundernas behov och önskemål så att vi på ett ansvarsfullt sätt och på kundens villkor kan erbjuda det som är viktigt, berättar Marleena Hanka.

Långvarigt samarbete med Punta

För Posten ligger fokus på att bygga upp hela värdekedjan med utgång från kunden. Posten har länge samarbetat med Punta inom hela distributionsnätet.

– Punta har utmärkta kunskaper när det gäller att utveckla såväl traditionella som nya varuautomater och har rätt approach för att hitta fungerande lösningar och genomföra dem tillsammans med oss.

Marleena Hanka betonar vikten av Puntas yrkeskunskaper och ett smidigt samarbete.

– Kommunikationen med Punta är öppen, och det är lätt att utveckla lösningarna när vi kombinerar våra styrkor. När man arbetar med något nytt är det viktigt att sträva mot ett gemensamt mål i ett fungerande och bra samarbete – seriöst, men inte allvarligt. Det praktiska arbetet speglas av noggrann planering med tydliga roller, involvering av människor i rätt skede av pågående projekt samt effektivt genomförande.

Puntas Key Account Manager Matti Hartonen säger att Punta har valts ut som partner till Posten för att Punta har gedigna kunskaper om olika paketautomater. Puntas varuautomat kan förses med funktionalitet, effektivitet, flexibilitet och lättanvändbarhet som gynnar såväl kunderna som deras kunder, dvs. slutkunderna.

Foton: Teemu Riihelä

Heltäckande tjänst enligt principen för nyckelfärdigt

Våra tjänster omfattar montering, underhåll och återvinning samt leasingfinansiering och stöd till arkitekter och designbyråer. Vi erbjuder dig ett omfattande tjänstepaket där du kan välja det paket som bäst passar ditt objekt.